Is uw SaaS-platform vergelijkbaar met een marketing automation systeem (MAS)? Dit is een van de meest voorkomende vragen die we krijgen uit onze interacties met potentiële klanten. De meeste verkopers van customer data platform (CDP) krijgen deze vraag ten minste één keer van hun prospects of welwillenden. Het antwoord is eenvoudig. Neen, een CDP is in geen geval een MAS. Maar een MAS kan gebouwd worden op een robuuste martech tool zoals een CDP.
Een CDP is in wezen een digitale tool die naadloos kan samenwerken met meerdere automatiseringssystemen. Het kan worden vergeleken met een SaaS-hub die gegevens kan beheren en de real-time orkestratie van marketingcampagnes door MAS-tools kan stroomlijnen via verschillende digitale kanalen en apparaten.
De essentie van intelligente marketing automation
De basisfunctionaliteit van een MAS is het vereenvoudigen van het werk van marketeers. Van het automatiseren van taken zoals leadkwalificatie, het creëren van campagnes en andere tijdrovende activiteiten, is marketing automation een enorme zegen geweest voor digitale marketing. Vandaag de dag zijn er verschillende martech tools op de markt die zich richten op bepaalde aspecten zoals e-mail automatisering, social media automatisering, campagne orkestratie, etc.
De meeste van deze tools werken op basis van vooraf gedefinieerde regels die door marketeers zijn ingesteld. Ze hebben niet de mogelijkheid om de regels in real-time aan te passen aan het gedrag en de reacties van de klant. Dit is het moment voor intelligente automatisering. Aangezien martech en adtech tools blijven evolueren, kan het gebruik van geavanceerde AI-geassisteerde algoritmen wonderen doen voor een normaal marketing automation systeem. De resultaten worden min of meer verdubbeld wanneer AI in het spel is, vergeleken met normale resultaten zonder AI.
CDP-gestuurde marketing automation : Een nieuwe grens in digitale marketing
Een CDP is momenteel de beste data management software beschikbaar in de martech industrie. Vroeger vertrouwden marketeers sterk op digitale tools zoals Data Management Platform (DMP) en Demand Side Platform (DSP). Deze platforms waren in hoge mate afhankelijk van gegevens van derden, die nu onder de scanner liggen vanwege privacy-gerelateerde kwesties. Een CDP daarentegen richt zich volledig op de eigen first-party data van een bedrijf.
Wanneer gegevens van derden over verschillende gegevensbronnen worden verzameld en samengevoegd, kan een volledig beeld van een klant worden verkregen. Dit omvat allerlei soorten informatie met betrekking tot de digitale activiteit en het online gedrag van de klant. Door deze gegevens te beoordelen en te analyseren, kunnen marketeers zeer gepersonaliseerde content maken voor elke afzonderlijke klant.
Als uit de digitale voetafdruk van een klant bijvoorbeeld blijkt dat hij geïnteresseerd is in de aanschaf van een bepaald merk laptop, kan de marketeer hem op maat gesneden berichten sturen met spannende aanbiedingen voor die laptop. Dit soort personalisering slaat goed aan bij de klant en stimuleert hem verder in de aankoopfunnel. Hier is de marketeer in staat om het gedrag van de klant te volgen via de CDP. Zonder een eenduidig klantbeeld zou de marketeer niet in staat zijn om de klantervaring te personaliseren en zou hij in het duister tasten met willekeurige marketingboodschappen.
Customer Data Platforms hebben met hun innovativiteit in wezen een nieuwe grens verlegd in de digitale marketingruimte. Elke MAS-tool die op een CDP is gebouwd, kan in real time campagnes activeren op basis van de digitale activiteit van een gebruiker. Door een CDP met AI te infuseren, kunnen marketeers hyper-gepersonaliseerde campagnes in realtime leveren voor al hun klanten op het door hen gekozen interactiekanaal. Een normaal Marketing Automation Systeem kan dit helemaal niet en dat is waar een intelligente CDP scoort big time.