Het kostenplaatje van online marketing

Geplaatst door

Online marketing is tegenwoordig enorm populair, en dat is niet gek ook: het is behoorlijk effectief, terwijl het in verhouding niet zo duur hoeft te zijn. Maar de daadwerkelijke kosten van online marketing kunnen nogal uiteenlopen en zijn van een groot aantal factoren afhankelijk. Wil je hier meer over weten? Lees deze blog dan gauw verder!

Vormen van online marketing

Online marketing is er in verschillende vormen. Zo heb je bijvoorbeeld Search Engine Optimization (SEO). Hierbij optimaliseer je een webpagina zodanig dat hij hoger in de resultaten van zoekmachines zoals Google tevoorschijn komt. De voordelen van deze vorm van online marketing zijn dat het vrijwel gratis is en daarnaast zijn de resultaten ervan langdurig zichtbaar. Daar staat echter wel tegenover dat het even kan duren totdat de resultaten van je werk daadwerkelijk zichtbaar zijn. Dan is er ook Search Engine Advertising (SEA), waarbij je betaalt om te adverteren in een zoekmachine. Je webpagina wordt dan boven de organische zoekresultaten weergeven. SEA is in tegenstelling tot SEO dus niet gratis en bovendien is het vaak geen strategie voor de lange termijn. Het grote voordeel van SEA is wel dat de resultaten meteen zichtbaar zijn en je er dus gelijk de vruchten van plukt.

Waaruit bestaan de kosten van online marketing?

Bij SEO zijn de enige kosten die je hebt het betalen van een partij die de SEO voor je verzorgt. SEA kan in vergelijking met SEO nogal prijzig zijn, want je betaalt én voor de service én de kosten van het adverteren. Hoe hoog deze advertentiekosten zijn, is voor een groot deel afhankelijk van het aantal concurrenten op de markt. De prijs wordt namelijk bepaald door middel van bieden. Wanneer er veel verschillende mensen op dezelfde advertentieruimte azen, verhoogt dat de prijs dus. Je hebt je advertentiebudget echter wel geheel zelf in de hand!

Hoe variëren de kosten van online marketing? 

De prijs van online marketing is afhankelijk van de mate waarin je het in gaat zetten. Zo betaal je meer wanneer je gaat voor SEO én SEA. Dit prijsverschil verdien je echter dubbel en dwars terug, want de combinatie van SEO en SEA verstrekt elkaar. Je kan de gegevens die je door middel van SEA verkrijgt bijvoorbeeld inzetten om je SEO strategie te verbeteren. Ook kan je kiezen voor advertenties op social media. Het grote voordeel hiervan is dat dit soort advertenties getarget worden op mensen die potentieel interesse hebben in je product, waardoor deze vorm van adverteren veel effectiever is dan traditionele reclame en uiteindelijk minder kost. Daarnaast betaal je natuurlijk ook meer wanneer je bijvoorbeeld meer zoekmachine advertenties wil, maar ook deze extra kosten verdien je vaak vanzelf terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *