Bijna iedereen gebruikt Google om iets op te zoeken. Om dit zoekproces te verbeteren zorgt de zoekmachine ervoor dat er regelmatig updates zijn. Sommige updates kunnen veel invloed hebben op jouw bedrijf en website. In dit artikel leggen we uit waarom je Google updates in de gaten moet houden.
Invloed op je ranking
Een Google update heeft invloed op je ranking in de zoekresultaten. Dit komt omdat Google het algoritme wil perfectioneren, zodat de juiste informatie snel wordt gevonden. Dit heeft natuurlijk invloed op de positie die jouw website heeft in de zoekresultaten. Het effect merk je niet meteen. Het is niet zo dat je website na een update direct een aantal plaatsen omlaag gaat. Pas na een aantal dagen of zelfs weken merk je het effect op jouw rankings.
Inhoud van een update
Wat kan zo’n update teweeg brengen? Nou, onder andere nieuwe mogelijkheden die je presentatie in de zoekresultaten verbeteren. Denk aan rich snippets die worden weergegeven in de zoekresultaten zodat jouw website beter opvalt. Rich snippets zijn onder andere de websitenaam, breadcrumbs en reviews. Maar een update kan ook gaan over technische aspecten, zoals het belang van unieke content, het verbeteren van de website snelheid en aanbrengen van een goede interne linkstructuur.
Google update mei 2020
Als voorbeeld nemen we de Google update mei 2020. In deze update maakte Google duidelijk dat het niet alleen gaat om content of veel backlinks, maar juist een combinatie van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Er moet dus een goede combinatie zijn van kwalitatieve content, goede externe links van betrouwbare websites en het neerzetten van een sterk merk.
Hoe speel je hierop in? Door de betrouwbaarheid en relevantie terug te laten komen in je content en het linkprofiel. Creëer een synergie van content, links en betrouwbaarheid. Schrijf bijvoorbeeld unieke content met bronvermelding of publiceer blogs die geschreven worden door een expert. Gebruik contentmarketing voor het verkrijgen van goede backlinks of schrijf een gastblog voor relevante platformen. En maak je merk sterk met een pagina op Wikipedia en/of het beantwoorden van veelgestelde vragen.
Hoe weet je of er een update is?
Google maakt er geen geheim van als er een nieuwe update is. Zij delen dit via Twitter of hun blog. Google wil immers dat belangrijke informatie beter wordt gevonden. Maar het exacte effect op jouw positie zal je zelf in de gaten moeten houden. Samenwerken met een SEO bureau is cruciaal om jouw positie in de zoekresultaten te verbeteren na een update.