Zoekmachine optimalisatie is een overkoepelende term voor een verzameling methoden waarmee jouw website door de zoekmachines gezien wordt. Te vaak gebeurt het dat nieuwe of kleine websites nagenoeg geen bezoekers krijgen omdat de zoekmachines ze niet naar voren brengen in de resultaten. En als je niet in de zoekmachine resultaten komt, dan is het alsof je website niet bestaat. Zoekmachine optimalisatie is dus iets waar iedere ambitieuze website eigenaar mee te maken krijgt en onvermijdelijk als je uit je online onzichtbaarheid wilt komen.
Zoekmachine optimalisatie werkwijze
Zoekmachine optimalisatie, ook Search Engine Optimisation (SEO), speelt in op de algoritmen die de zoekmachines hanteren om hun rangschikking te maken. Deze algoritmen worden niet officieel bekend gemaakt, maar specialisten over de hele wereld verdiepen zich erin. De zoekmachines hebben één belangrijk doel en dat is hun klanten voorzien van correcte, kwalitatieve en duidelijke informatie. De meeste algoritmen die ze gebruiken zijn dan ook daarop gericht en stellen klantentevredenheid voorop. Zoekmachine optimalisatie neemt deze algoritmen en stelt websites daar op in.
Onderdelen van SEO
SEO is een erg breed begrip en wordt daarom vaak onderverdeeld. Een SEO specialist kan je daardoor ook alleen helpen bij één onderdeel van SEO. Het onderstaande lijstje geeft je de belangrijkste SEO disciplines van dit moment.
- SEO techniek: de snelheid van je website, de veiligheid van je pagina’s, de structuur, de foutmeldingen; dit zijn slechts enkele voorbeelden van SEO techniek die bijzonder belangrijk zijn voor het gemak van de gebruiker. Zoekmachine optimalisatie begint vaak bij SEO techniek omdat dit de basis is voor iedere goed draaiende website.
- SEO content: de inhoud van je website moet ook in orde zijn. Dat betekent duidelijke en goed gestructureerde teksten, overzichtelijkheid, interne- en externe links en het gebruik foto’s en video’s. SEO content is een groot onderdeel van die optimalisatie en helpt je onder andere vindbaar te worden op zoekwoorden die je zelf bepaalt.
- Lokale SEO: heb jij een bedrijf dat regionaal diensten of producten levert? Dan is lokale SEO belangrijk. Je website wordt dan zo aangepast dat je pagina’s alleen getoond worden aan mensen die in je regio wonen of zich in je regio bevinden. Dat geeft je een specifieker publiek en een kleinere kans dat mensen je pagina’s vroegtijdig verlaten.
- Linkbuilding: linkbuilding maakt deel uit van offpage SEO en is gemoeid met het verzamelen van backlinks, dus links van andere pagina’s naar die van jou. Hoe meer backlinks je hebt, hoe belangrijker de zoekmachines je gaan zien.
Autoriteit, betrouwbaarheid en relevantie
Zoekmachine optimalisatie is een groot begrip, maar waar het op neer komt is dat je de zoekmachines vertelt wat ze willen zien. Als een gebruiker een zoekwoord intypt, dan willen zij websites aanleveren die autoriteit hebben, die betrouwbaar zijn en die zo relevant mogelijk zijn voor wat iemand wil vinden. De ervaring van de gebruiker staat voorop. Het is goed om dat in je achterhoofd te houden als je wat aan je website verandert of toevoegt. Wil je jouw website zichtbaar maken en je bij de concurrenten voegen, dan kom je niet onder SEO uit.
Naast SEO kan GMU online je ook helpen bij Social Media advertising, om zo je omzet nog meer te verhogen.