UX – kruipen in de huid van je klant

Geplaatst door

De twee letters UX staan voor User Experience, in goed Nederlands is dat gebruikerservaring. User Experience is de optelsom van wisselwerkingen die iemand kan hebben met:

  • een product
  • een website
  • een app
  • een platform
  • een service

Al die wisselwerkingen brengen emoties voort. En ook ervaringen. Die interacties leveren ook een bepaalde houding op, een opstelling naar jouw product toe. 

UX als proces

User Experience is inzetbaar binnen een ontwikkelproces. Je gaat daarbij gestructureerd op zoek naar dat ontwerp dat leidt tot een optimale gebruikerservaring. Zo’n proces gaat stapsgewijs. Jij pretendeert de gebruiker te zijn. Je kruipt in zijn hoofd en gaat dan denken en optreden als die gebruiker. En op die manier ga je kijken hoe jouw product, dienst of website werkt om daar dan een oordeel aan te koppelen. Nadat je zo geleerd hebt van de gebruiker, stap je weer uit zijn hoofd en ga je verbeteringen aanbrengen in je product of dienst. Waarom? Natuurlijk om de User Experience beter te maken. Wat is UX nu heel concreet in vier punten?

  • herkent barrières en haalt ze daarna weg
  • maakt het de gebruiker makkelijker om taken te doen
  • vervult de wensen van de gebruiker sneller
  • vergelijkt de snelheid waarmee de gebruiker zijn doel bereikt met de kwaliteit van het UX-design

UX en actuele bijdragen van computer en design

De marketing gebruikt al heel lang UX. Dat is ook logisch want het gaat om de wensen van een mogelijke klant en de aansluiting van goederen en diensten op die wensen. Wat wel actueel is, dat is de combinatie mens en machine. Computertechnologie en websitedesign zijn relatief nieuw binnen User Experience. We leven in een tijd waarin computers ons via sociale platforms en hulptools zoveel mogelijk helpen. De gebruiker herkent dit en wordt ook kritisch. Heeft hij een betere ervaring met website A dan met website B? Omdat A toevallig beter oogt op het scherm en transparanter in de communicatie is? Dan klikt gebruiker meteen naar A. En zo is het ook met het websitedesign. Alles wordt steeds mooier en dan is dat de nieuwe norm. Branding, design en ontwerp worden opgestuwd voor een steeds optimaler gebruikersbeleving.

Een UX-design ondersteunt de gebruikerservaring

User Experience laat zich moeilijk vangen, het gaat immers over emoties en het totaalplaatje van de gebruikerservaring. Perceptie is moeilijk te meten. Zaken als nut, gebruiksgemak en efficiëntie zijn krijg je nooit precies tegen de meetlat. En wat te doen met impulsen van buitenaf? Iemand die in slechte omstandigheden verkeert, neemt dat natuurlijk mee in zijn gebruikerservaring. 

Persoons/Persona-gebonden gebruikservaring

Neem nou een website: het eindresultaat van allemaal beslissingen waarover is nagedacht. Alleen kan de huidige gebruiker van die website wel een hele andere gedachtegang hebben. Zodat de website voor hem vreemd overkomt. Ga eens bij jezelf na. Waarom ga je zo graag naar website A en mijdt je website B? Je moet niet vreemd opkijken wanneer A beschikt over een UX-design en B niet. In het UX-design van A zijn je min-of-meer wensen en schermgedrag meegenomen in het ontwerp en bij website B niet of veel minder. Als een site ontworpen wordt of herzien, gebruiken designers vaak een UX scenario. Hierin wordt het denken en handelen van de gebruiker voorop gezet. De gebruiker is dan ingekleed als een persona. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *