Digital storytelling: hoe onthouden klanten jouw verhaal?
Je hebt het waarschijnlijk wel vaker gelezen: content is king. Deze uitspraak gaat op voor zowel B2B-bedrijven, kleine ondernemers, maar ook voor grote corporates. Met content zorg je ervoor dat je klanten een beeld krijgen van jou of je product. Maar hoe zorg je ervoor dat ze net jouw verhaal onthouden? Door middel van digital storytelling! Lees in dit artikel hoe je dit toepast en hoe je je lezers trekt om verder te lezen.
Wat is digital storytelling?
Er zijn vast meerdere betekenissen, maar wij zien digital storytelling als een digitale en effectieve manier om de aandacht van de ontvanger van de informatie erbij te houden. Dit kan je op veel verschillende manieren doen, maar het belangrijkste is dat je relevante informatie schrijft voor jouw doelgroep. Daarvoor is het dus wel handig als je weet wie jouw doelgroep is, zodat je je bericht daarop kan aanpassen. Ook moet je niet vergeten dat je maar een aantal seconden hebt om de aandacht te trekken van je lezer, maak het daarom direct interessant om te lezen.
Wat voor manieren zijn er?
Persoonlijk verhaal: de naam zegt het al, maar dit is één van de belangrijkste vormen van digital storytelling. Hierin vertel je waarom je bijvoorbeeld bent begonnen met jouw onderneming, wat je passie is of wat je ervaringen tot nu toe zijn. Maak het zo persoonlijk mogelijk, dus kom met eigen verhalen en dingen die je hebt meegemaakt. Zo trek je je lezers het beste.
Zakelijk verhaal: wat doe je voor je klanten? Een zakelijk verhaal vertel je meer vanuit de klant van vanuit jezelf, dus je stelt hierin je klant centraal. Wat voor product/dienst levert je en wat onderscheid jou hierin? Waarom zouden mensen voor jou kiezen, en niet voor de concurrent?
Product verhaal: een verhaal specifiek gericht op een bepaald product. Dit is vooral relevant als je verschillende producten of diensten aanbiedt die ook een andere doelgroep of niche aanspreken. Vertel hier niet over alle leuke features (in ieder geval niet te veel), maar over de redenen waarom de lezers jouw product moeten kopen.
Klantenverhaal: heel simpel, een verhaal van jouw klant over jouw bedrijf of product/dienst. Je kan dit verhaal zelf schrijven, in samenspraak of volledig door de klant laten doen. Dat is volledig aan jou!
Mocht je nou zelf geen schrijfwonder zijn: niet getreurd! Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die gespecialiseerd zijn in digital storytelling, zoals Hyro. Ze zijn expert in de gehele online experience en hebben een software gemaakt waarmee je coole events en productpresentaties kan maken.
Succes met schrijven!
Website bouwen in Utrecht?